الجمعة، 25 يوليو 2008

تاج 2 & 3


وصلنى تاجين من أختى الفاضلة سمسم ... مدونة بحبك يامصر فشكرا جزيلا لها ، أترككم مع الإجابات

التاج الاول


اول سؤال:من انت؟
مسلم عربى مصرى وأفتخر


تانى سؤال:بطاقتى الشخصية
الاسم : عبدالرحمن
المهنة :رايح تالتة طب أسنان جامعة طنطا
تاريخ الميلاد : 5-1-1989
محل الاقامة : ميت غمر ، محافظة الدقهلية
الديانة : مسلم
الحالة الاجتماعية : أعزب


تالت سؤال :ماهى احلامك؟
أحلامى كتيرة جدا ، ومش هقدر أكتبها كلها ، لان فى شوية منها أسرار خاصة جدا ، لكن بعض أحلامى هى
1- انى أكون طبيب أسنان مسلم ناجح جدا ومتميز جدا ومشهور جدا ، مش عشان الشهرة بس عشان أكون صورة كويسة للاسلام
2- انى انجح كأديب سواء كشاعر أو ككاتب قصص قصيرة ، وان كنت أنا شايف ان انا بكتب قصص أحسن من الشعر، وإنى أقدر من خلال كتاباتى انى أوصل رسالة هادفة للناس
3- انى أسافر معظم الدول الاوروبية وعلى رأسها فرنسا ، إيطاليا ، إنجلترا ، النمسا ، أسبانيا .. وبالذات أسبانيا دى عشان أشوف آثار أجدادنا العظماء فى الاندلس ، وكمان تركيا
4- انى أتجوز بدرى ، وربنا يرزقنى بالزوجة الصالحة اللى تعيننى على رسالتى ويكون عندها إستعداد كبير جدا جدا للتضحية ، لأنى ماعتقدش ان الطريق اللى انا اخترته هيكون سهل خالص ، وإن ربنا يرزقنى أنا وهى أولاد نربيهم تربية إسلامية ، ويكونوا شخصيات عظيمة لما يكبروا
5- بحلم انى أكون سبب من أسباب تقدم مصر ، لانى بجد زعلان عليها جدا ، ونفسى أعمل أى حاجة عشان أخرجها من الحفرة اللى هى واقعة فيه دى ومافيش حد عارف يخرجها


رابع سؤال:من اقرب شخص ليك؟
كلمة أقرب شخص ليا دى كلمة واسعة جدا ، يعنى أنا معرفش معناها ايه بالظبط ، بس لو معناها اللى بحكيله أسرارى وهمومى ، فمافيش حد بحكيله أسرارى خالص ، لانى كتوم جدا ، أما لو معناها اللى بحب أقعد معاه وأكلم معاه وببقى مستمتع جدا وانا بدردش معاه ، فالاجابة هتبقى والدى ربنا يكرمه ، مع إنى مابشوفهوش كتير عشان مسئولياته الكتيرة جدا ، لكن ببقى فى منتهى السعادة لما بقعد معاه ويقعد يحكيله على ذكرياته وهو صغير أوهو فى الجامعة أو ذكرياته فى شغله ، بجد بحس ان انا فى نعمة كبيرة جدا ، ربنا يباركلنا فيه يارب ويعينه على مسئولياته ، اللهم آمين

*************
التاج الثانى


اول سؤال:اية معنى السعادة من وجهة نظرك؟ حاسس انك سعيد ؟
معنى السعادة فى وجهة نظرى هى الحاجة اللى احنا هنحسها واحنا فى الجنة ، بس ربنا بيدوقنا حاجات بسيطة منها فى الدنيا عشان نبقى مشتاقين أوى للجنة
أما سؤال حاسس ان انا سعيد ، فأنا دقت من السعادة اللى ربنا بيدوقهالنا ، لكن بالتأكيد مش سعيد طول الوقت ولا حتى وقت كبير ، لان زى ماقلت ده مش هيحصل غير فى الجنة

تانى سؤال:امتى حسيت انك ظلمت انسان ولية ؟ محتاج للحظة غفران منة ؟
معتقدش ان انا ظلمت حد ، مش عشان أنا حلو وماحصلتش ، أبدا والله ، بس الفكرة ان احنا لسة صغيرين يعنى لسة مادخلناش الدنيا بجد ، ففرص ان احنا نظلم حد دلوقتى بتبقى قليلة شوية

تالت سؤال:بتعمل اية لما تكون مضايق بعد ما تصلى ؟
السؤال ده مش فاهمه ، يعنى ايه أبقى مضايق بعد ما أصلى
هو أنا ممكن أفسر السؤال على انه بعمل ايه لما بكون مضايق غير انى اصلى ، والاجابة انى بقفل على نفسى الأوضة وأقعد لوحدى شوية حلوين وعادة ببقى قاعد فى الضلمة ، لحد ماحس ان انا فكيت ، وأنا بعمل كده لانى زمان كنت لما بضايق بطلع غلى فى البيت كله وبعدين لما عقلت شوية قلت لنفسى انهم مالهمش ذنب فى ضيقى أو زعلى ، فبقيت بقعد لوحدى عشان ماخنقش على حد ، بس أحيانا هم مابيتفهموش انا ليه بقعد لوحدى ، برضه أحيانا لما ببقى مضايق بمسك ورقة وقلم وبقعد أكتب أى حاجة ، أى كلام بييجى على دماغى بكتبه ، ده بيطلع من جوايا حاجات كتيرة أوى


رابع سؤال:امتى حسيت انك اتظلمت ؟ولية ؟
أنا شفت الظلم بعينيا كتير جدا جدا لكن أبرز 3 حاجات هم :
1- وانا فى تانية ثانوى نقصت 4 درجات ونصف فى المواد كلها ، ونقصت 9 درجات فى الأحياء لوحدها ، فمجموعى كان وحش جدا ، فرحت أنا ووالدى كشفنا على الأحياء ، لقيت إن أنا ليا 6 درجات ، ورفعنا قضية ،وأنا دلوقتى رايح رابعة كلية أهو ،والقضية لسة شغالة
2- لما والدى أعتقل فى انتخابات مجلس الشعب ، وخصوصا ان انا الوحيد فى اخواتى اللى شهدت عملية الاعتقال ، بجد منتهى الظلم ، انك تلاقى شوية عساكر بيخبطوا على الباب الساعة 3 بالليل ومش قادرين حتى يبصوا فى وشنا من احراجهم ، لدرجة ان فى عسكرى منهم لما شاف والدى فى المركز انفجر فى العياط ، لانه مش متخيل ان راجل زى ده ممكن ييجى يوم ويعتقل فيه ن بس عادى دى ضريبة الطريق اللى احنا اخترناه ، واحنا مستعدين ندفعها وفى أى وقت
3- لما والدى كان مرشح فى انتخابات مجلس الشورى اللى فاتت ، بجد بجد منتهى الظلم انا شفته فى الاسام دى ، لدرجة ان والدى كان أول مرشح يعتقل فى تاريخ الانتخابات ، لان أصلا المرشح معاه حصانة ، ده غير بقى المطاردات اللى اكنت بتحصل ، وكان أى حد يعلق أى دعاية لوالدى كان يعتقل ، وكان ممنوع عمل مسيرات أو مؤتمرات انتخابية ، ويوم الانتخابات اتقفت كل اللجان ، واى حد يتعرف انه راح يرشح والدى كان يعتقل ، واتعمل محاضر ضبط وإحضار لأخويا محمد ، عشان يضغطوا على والدى ، كل ده عشان والدى كان هيكتسح مرشح الحزب الوطنى لو العملية كانت مشيت سليمة ، لكن زى ماقلت فوق دى ضريبة الطريق اللى اخترناه واحنا راضيين بإن ده يحصلنا ، ومستعدين نسدد التمن فى أى وقت


خامس سؤال:اية اكتر احساس بيراودك هذة الايام تجاة نفسك والاخرين ؟
أكتر إحساس بيراودنى اليومين دول ، انى بشوف الناس ماشييت تايهين فى الشارع ، الكل ماشى بيكلم نفسه ، مش عارف هو ده بيحصل فعلا ، ولا ده مجرد احساس ، بحس ان الناس مكسورة وحزينة

سادس سؤال:امتى ممكن تتنازل عن حق من حقوقك ؟ والسبب ؟
ممكن أتنازل عن حق من حقوقى لما يكون عشان أحافظ على علاقتى بحد بحبه ، يعنى أنا مثلا لو حصل مشكلة بينى وبين زوجتى فى المستقبل ، وانا ممكن أبقى محق وهى مخطئة ، ممكن أتنازل لأنى ممكن أخسر حق من حقوقى مقابل انى ماخسرهاش هى ، مش معنى كده انى هبقى ماعنديش شخصية وكلام من كده ، لا هو المقصود ان فى بعض الشخصيات فى حياة كل واحد فينا ممكن الواحد يتنازل عن حقوق معاهم ماينفعش يتنازل عنها مع الناس العادية
زى مثلا : أسرتى ، عائلتى ، إصحابى القريبين أوى
لان والدى دايما بيقول
"ان أى معركة بين القرايب ، الطرفين فيها خسرانين "

أمرر التاج الفظيع ده ل


النجمة الصامدة
ميرو
غادة & رفيدة

هناك 16 تعليقًا:

semsem يقول...

هيييييييييييييييه
انا اول تعلييييييييييق
اجابات جميله
بس تعرف انا زعلت اوى من الظلم اللى باباك اتعرض له
بجد حاجه تحزن
سيبك
قول الحمد لله على كل حال
غير كده ربنا يوفقك ويحقق لك كل احلامك:))))))))

ام يحيي يقول...

ان شاء الله تنجح في تحقيق كل ما تتمني

وفقك الله

Ghada , Rofayda يقول...

اسال الله ان تحقق كل احلانك اخي عبد الرحمن و تتفوق في حياتك العلميه و العمليه.

امين يارب ,

جزاك الله خير علي التاجين :)

آخر العنقود يقول...

لا بجد اجابات هادية وجميلة جدا
بس فعلا اللى لفت نظرك تقريبا لفت نظري
يعنى مثلا سؤال لما بتكون مضايق بعد ما تصلي
نفس التعديل اللى خطر ببالي زى ما انت قولته
ونفس الاحساس اللى بحسه فى الناس هوه اللى انت بتوقله بردوا بزيادة عليه انى حاسة ان بقى فى حرب بين الناس وكله نفسه يوصل للى هوه عاوزه
وعجبني قوى ردك فى سؤال امتى تتنازل عن حق من حقوقك
ماشاء الله
ربنا يكرمك اخى ويبارك لك
ويرزقك كل ماتتمنى وزيادة
والحمد لله ان أعانكم على ظلم والدكم
تحياتى وتقديرى

Abd Al-Rahman يقول...

سمسم
طبع شكرا على ان حضرتك اللى بعتيلى التاج
وشكرا لمرورك الذى يشرفنى دائما
وجزاكم الله خيرا على دعائك
دمتى أختا
تحياتى

Abd Al-Rahman يقول...

أم يحيى
منورة المدونة يافندم ، واتمنى ان تدوم زياراتك لنا ، سعدت بالتعرف على مدونتك
دمتى دوما ف إبداع
تحياتى

Abd Al-Rahman يقول...

غادة & رفيدة
وجزاكم مثله
جزاكم لله خيرا على جميل دعائكم لنا
ومنتظر إجاباتكم على التاج
سعدت بمروركم
تحياتى

Abd Al-Rahman يقول...

أخر العنقود
نورتى يافندم
واخجلتم تواضعنا بردكم الجميل
ومنتظر إجاباتك على التاج
أن كنت ناورى أمرره لحضرتك لكن سمسم سبقتنى
دمتى لى أختا
تحياتى

جهاد خالد يقول...

اوبااا

احنا فينا من التاجات دي

في تاجات حلوة كدا من برا لبرا

انما التاجات اللي من جوا لجوا دي

صعبة حبتين

بس يلا كله خير

متشكرين يا فندم على التمرير

وعلى اجاباتك المميزة

غير معرف يقول...

عليا النعمه الراجل ده بيتكلم صح ... يا سيدي ربنا يهديك لطريقك ويوفقك ويخبطك كده ويكعبلك في بنت الحلال وتتجوز بدري وتاخد الشقه وهيصه ده انا فضيحه سكتوني سكتوني..

Abd Al-Rahman يقول...

النجمة
ماهو لازم التاج يبقى صعب عشان يبقى ممتع ، وبعيدن حضرتك قدها وقدود
منتظر إجاباتك
وشكرا لتعليقك
تحياتى

Abd Al-Rahman يقول...

إيه ياعم عمر انت هتصيت لى فى النت ولا إيه
ماكانش العشم يا أخى
خلى بالك من لسانك وكفاية فضايح ،هههههههههه
شكرا لدعواتك ياعسل

غير معرف يقول...

إحم إحم

ما بتتنازلش إلا علشان تحافظ علي علاقتك بحد بتحبه

اشتة عليك

اصبر لما اشوفك

Abd Al-Rahman يقول...

نبيل
حاسس بريحة تهديد فى كلامك ،ههههه
فى اعتراض ولا حاجة على الكلام
لو فى اعتراض قول ، احنا هنا منتهى الديمقراطية
حسابنا لما نتقابل

زى الهوا يقول...

التاج دا شكله هينتشر , انا شفته لغاية دلوقتى بتاع 3 مرات , الاجابات جميلة , بحيك عليها

Abd Al-Rahman يقول...

زى الهوا
شكرا لمرورك وتعليقك