الأحد، 31 أغسطس 2008

جنون ٌ وجنون ... فما الفرق ؟!


الموضوع كله يحكى عن تصورات ، فاطلق لعقلك العنان واجعله يتصور ماسأقصه عليك ، ثم أطلب منه فى النهاية أن ياتيك برأيه فيما تصوره .
***********
تصور لو أنك ذهبت الى حفل ضخم يحتفل فيه الناس بانتشار التدين وخصوصا الحجاب بين المسلمين ، ثم وجدت أن كل من بالحفل متبرجات ، كما وأن الحفل يضم فى برنامجه فقرة رقص شرقى ، كما يوزع على الحضورخمرة كتحية لهم ، والمناسبة كما ذكرت هى احتفال بانتشار التدين والحجاب .
**********
تصور لو أن هناك بلد تحتفل بعلمائها وأبطالها وأصحاب الانجازات فيها حتى أنها تحتفل بمغنيها وفنانيها ، بأن تكافئ كل من يحقق إنجازا بعشرة أعوام من السجن ، يرى فيه اصناف التعذيب والاهانة ، وهم مؤمنون بأن هذه الطريقة هى أنسب شيئ لإستقبال هذا البطل وللتعبير عن مدى فخر بلده به .
**********
تصور لو أن هناك بعضا من الأبناء يحتفلون بأمهم فى عيد الأم بأن يوسعوها ضربا وشتما وسخرية ، وعندما تسالهم عما يصنعون ، يجيبونك بأنهم يحبون أمهم جدا الى درجة العشق ومايفعلونه بها ماهو الا تعبيرا عن عشقهم وحبهم لها .
**********
تصور لو أن هناك بعضا من الأخوة ذهبوا لإستقبال أخ لهم فى المطار ، بعد غيبة دامت أعواما وأعوام ، وهم فى أشد الشوق له ، ثم عندما رأوه انهالوا عليه صفعا وضربا ، وهم مؤمنون بأنهم بذلك يظهرون له شوقهم وحبهم له .
**********
أعتقد أن عقلك وبلا ترددك يجيبك ماهذا الجنون ؟ حتى أن الجنون لا يكفى لأن يوصف به هؤلاء . ماهذا التناقض العجيب . وهل يوجد فى العالم من يملك هذا الفكر المتخلف . مستحيل أن يوجد مثل هؤلاء فى تاريخ البشرية كلها ..
أجيبك أنا بألا تتسرع فى كلامك وإقرأ ماسيأتى فى كلامى عسى أن تغير من رأيك .
*********
تصور أن هناك مسلمين يحتفلون بقدوم شهر رمضان ، الشهر الذى أنزله الله ليكون شهرا للعبادة ، أى ان مناسبة الاحتفال به هى العبادة ، بان يقوموا بعمل عدد من المسلسلات لا يساوي نصفه حتى عدد المسلسلات فى العام كله ، وبالطبع المسلسلات كلها تبرج وأفكار تافهة ، ومواضيع تشعرك بالغثيان .... كل هذا احتفال بشهر العبادة
*********
تصور أن هناك مسلمين يحتفلون برمضان ، بشيئ اسمه "الخيم الرمضانية" ، وأقسم بالله أنها نسبت الى رمضان ظلما وبهتانا ، إنما هى "الخيم الشيطانية ". الخيمة يتم فيها تقديم الشيشة والمشروبات وبالطبع كل من فيها يدخنون ، كما وأن بها مغنيين يقدمون فقراتهم ، بالطبع كل هذا احتفالا بقدوم رمضان شهر العبادة والقرآن .
*********
تصور أن هناك قنوات فضائية تطلق شعارات مثل "رمضان يجمعنا" ، و " رمضان يقربنا " . كإعلان عن المسلسلات التى ستأتى ، بالطبع رمضان يجمعنا ، لكنه أنزل ليجمعنا على الطاعات لا على المسلسلات
*********
تصور أن هناك مسلمين لا يمثل لهم شهر رمضان الا أصنافا من المأكولات والمشروبات ، لا يمثل لهم الا الكنافة والقطايف ، فقط هذا هو رمضان بالنسبة لهم ، هذا هو الفارق الوحيد بينه وبين شهور السنة .
*********
إذا كان عقلك قد استنكر ما وصفته لك فى بداية الموضوع ، فما الفرق بينه وبين ماذكرته بعدها ، ما الفرق بين من يضرب أمه ليحتفل بها ، وبين من يتابع المسلسلات احتفالا برمضان ؟! ، مالفرق بين من يضرب أخيه ليعبر له عن شوقه له وبين من يذهب الى الخيم الشيطانية احتفالا بشهر القرآن ؟! ، مالفرق بين من يكافئ عالما بأن يسجنه تعبيرا له عن فخره به ، وبين من يمثل له رمضان شهر الطعام ؟ !
لاأرى أى فارق يذكر ، سوى أننا لم نرى الصنف الأول بينما ألفنا وتعودنا على الصنف الثانى ...
*********
هاقد اتى رمضان ، فهل سنتركه يضيع منا ككل عام ، هل سنخرج منه صفر اليدين ككل عام ، هل سنظل نضيع رمضاناتنا عاما بعد عام حتى ننزل الى قبورنا فنلعن كل من كان سببا فى ضياعه منا . إذا كان رمضان يضيع منا كل عام ، فهلا غيرنا من أنفسنا هذا العام عسى الله أن يعتقنا من النار فيه . أكثر شيئ يضيع منا رمضان هو التلفاز ، اعتقد أنه لا خلاف على ذلك . حسنا ، سأطبق هذا العام المثل الذى يقول " يانحلة لا تقرصينى ولا عايز منك عسل " . سأقاطع التلفاز نهائيا فى رمضان ، سأقاطعه بحلوه ومره ، سأقاطعه بمسلسلاته وبرامجه الدينية . كل عام أعاهد نفسى انى لن أشاهد الا عمرو خالد ومعز ومصطفى ، الا ان الموضوع لم يتوقف مرة واحدة عند هؤلاء الثلاثة ، الموضوع يمتد فيشمل بعضا من المسلسلات حتى يضيع الشهر كله . أنا أعلم أهل الارض بنفسى ، وأعلم أن بعض التفاهات تستهويها ، حسنا سأقطع عليها كل السبل لذلك ، لن أتركها تسيطر على هذا العام ، سأكون أنا صاحب الكلمة الآن .

بالطبع سأفتقد كل هذا ، لكن لكى تصل الى هناك لابد من بعض التضحيات . عسى الله أن يجعل صدق نيتى فى هذا سببا فى عتقى من النار فى رمضان هذا العام .
سيمر رمضان سريعا ويتحول كما تحول غيره الى ذكريات ، لكن عند الله لا يكون هكذا ، انما يكون رمضان عتق أو رمضان خسران .
أسأل الله لى ولكم القبول ، وأن يعتقنا من النار
اللهم آمين
دمتم بالف خير ، ورمضان كريم .

هناك 11 تعليقًا:

Mero.. يقول...

عزيزي عبد الرحمن..
اسمحلي..
بداية عزيزي..محدش بيبقى عايز يستقبل رمضان وحش كله بيبقى ناوي لكن الشيطان او الكسل او اختلاف المفاهيم.. أيا كان اعتقد ان قياسك باطل يا عزيزي..
الاهم ان الانقطاع عن التدوين ليس مبررا في رمضان فرمضان شهر عبادة وعمل وطلب علم ودعوة.. وجهاد كمان وانت عارف كدا.. ومينفعس نقول مفيش وقت.. ومش لازم نضحي مادام ممكن نجمع...
في حاجات تانية هبقى اتخانق معاك لما اشوفك عى خير صديقي..
دمت بخير

غير معرف يقول...

انا فعلا مع الاخ ميرو في الكلام ده يعني مش هي دي المدونه الي هتوديك النار او مش هتوديك الجنه وكمان بدل اما تسيبها وتمشي ممكن تهدف بيها الناس وتوجههم للطريق الصح وتشغل وقتهم بدل اما يقضوا وقتهم علي النت في الهبل والذنوب وكمان ممكن تعمل برامج لرمضان وتتباع وتعمل .... اعتقد ان حلك مش هو الحل الصحيح وزي ما بيقولوا كل الطرق تؤدي الي الجنه
جزاكم الله خيرا.....

إنسان || Human يقول...

التشبيهات منطقية جداً ياعبدالرحممن ..فعلاً هناك تناقض بين أن يكون رمضان لحصد المسلسلات بدلاً من حصد الحسنات من الأعمال الصالحة والطاعات ...
بص ياعبدالرحمن فيه حديث عن الرسول بيتحدث عن إن قضاء حاجة الناس أفضل من الإعتكاف في المسجد
لذلك قياساً على ذلك ربما عندما تكتب مقالاً أياً كان موضوعه مثلاً مثل نظام متفرد ..ربما تأخذ ثواباً عظيماً
لأنها دعوه إلى خير بالتأكيد
لامانع من قراءة القرآن وصلاة القيام والذكر وأيضاً التدوين ..ماعتقدش يعني أن إنت بتعمل حاجه غلط عشان تقاطعها

غير معرف يقول...

كل سنة وحضرتك طيب
بالنسبة للتشبيهات كلام حضرتك صح فيها
انما بالنسبة للتوقف عن التدوين انا مش مع حضرتك خالص فى النقطة دى
وبالنسبة للبرامج اللى بتحب تشوفها ومش عايز تشوفها حرصا منك الا تتابع شيىء اخر على التليفزيون...اتفرج عليهم على النت

غير معرف يقول...

لا اله الا الله مانت كنت ماشي كويس ياباشا في الاول من ناحيةخطأ الاستقبال لرمضان وسوء الاستغلال للوسائل التي قيل فيها ان جزاء الوسيلة على حسب استعمالها.
معك تماما ان التليفزيون يضيع الاوقات بس انا بسأل نفسي لحد امتى هتفضل الوسائل هي اللي تتحكم فينا وهوة معقول اني يا اما اضيع كل وقتي ياإما اقاطع. الوسط حلو جداااااااا.
التوازن يا عبدالرحن مهم جدا في حياتنا عشان كدة انا اخد شعاري في رمضان (لنعش حياة متزنة نبقي بها سائر العام متوازنين) ياريت تكون وصلت.

Abd Al-Rahman يقول...

شكرا لكل من علق ، شكرا ل:
ميرو
عمر
هيومان
د.كوفل
محمد
*******
راجعت كلامى وكلامكم ، فوجدت ان الحق معكم ،لذا فبإذن الله لن أتوقف عن التدوين ، وأسال الله أن يجعل ما أكتبه حجة لى لا على .
لكنى مازلت على موقفى تجاه التلفاز ، وسأعمل بنصيحة د. كوفل ان شاء الله ، وهى أنى سأتابع الحلقات الدينية على النت
دمتم بألف خير ، دمتم لى إخوة .
فى أمان الله

يقين النصر يقول...

سبحان الله صدقت ..
لكن المشكلة أننا فى رمضان نعرف أن دائنا من أنفسنا وليس من الشيطان ..
لأن الشيطان مصفد فما بالنا نفعل ما نفعله ..
اللهم آونا اليك وأصلح قلوبنا بحبك ..
على فكرة على موضوع التلفزيون عندى فكرة ..
بعمل حصر للقنوات الاسلامية وبشفر الباقى علشان مشغلش نفسى بحاجة تانية ..
أنصحك بقنوات ..
الحوار وخاصة فى رمضان ..
الرسالة ..
المجد ..فهى مجد بحق ..
والشارقة فهى رائعة خاصة برنامج الدكتور عمر عبد الكافى ..
رمضان رائع اذا تعاملنا بايمان فيه واعتصمنا بالله ..
كل عام أنتم بخير ..

محمد مجدى حيرم يقول...

المفارقات غريبة جداً و تدهشنى ..
ترى بعض الشباب يتفقون على السفر إلى الحسين للسحور هناك .. خلاص حبك السحور هناك !!
و ممكن كمان تشوف الدورات الرمضانية ( زنقت يعنى اللعب ف رمضان ) و المسلسلات الرمضانية ( اللى كلها رقص و قرف ) ..
أحب هنا انى استخدم الأغنية الشهيرة اللى أصبحت تعبير شهير جداً ( يبقى أنتا أكيد أكيد فى مصر )
بالنسبة للتدوين و الكمبيوتر و التليفزيون ف رمضان فأنا ليل رأيى :
لو فتحت التليفزيون عشان برنامج مصطفى حسنى مثلاً ممكن تشوف برنامج أو مسلسل كان نفسك تشوفه و تسيبه و تنسى البرنامج اللى انت عايزه
لو فتحت النت تحمل البرامج الدينية ممكن تفتكر حاجة كنت عايز تشوفها أو تفتح الميل أو غيره ..
الكلام ده معناه إيه : معناه ان الارادة اهم حاجة .. لو انا عندى ارادة مش هأعمل غير اللى أنا عايزه

مـــالك يقول...

كلامك جمييل يا عبيد الرحمن
تشبيهات قاسية وهي فعلا توازي اللي الناس بتعمله في رمضان
انا عن نفسي مقاطع التلفيزيون تماما في رمضان دي السنه الرابعه تقريبا
وحقيقي محستش بفرق كبيير لأن الواحد بيبقى أصلا مشغول جامد فرمضان واليوم بيبقى عالقد
المهم ان الواحد يعرف هو بيعمل كدا ليه وميبقاش موقف تليفيزيون ومقضيها شات ونوم
وأكل
ركز واعمل حاجه صح حتى لو كنت مش هتختم أكتر من مرة بس بتعمل حاجات تانيه تستحق يبقى تمام
استمر فالتدوين لأن دا قرار صائب ربنا يكرمك يا جمييل

Abd Al-Rahman يقول...

اختى يقين النصر
سعدت بمرورك وشرفتى المدونة بزيارتك .
فكرة حضرتك أكثر من رائعة ، لكن الوقت فى رمضان بالنسبة لى أصبح ضيقا جدا فلم أعد أجد وقتا لمتابعة التلفاز ، أسال الله أن يكون هذا حجة لى لا على .
لكن فكرة حضرتك أعجبتنى جدا جدا جدا .
جزاكم الله خيرا
***********
ميدو ديدو
منور المدونة كلها يادكترة ، ربنا يكرمك ، نقطة الارادة دى مهمة جدا ، فعشان كده الموضوع مش مستاهل مغامرة ، نقفل التليفزيون وخلاص ، وهم كلهم 30 يوم فلو جربنا ان هيبقى عندنا ارادة ولا لا ، رمضان هيعدى واحنا مش حاسين .
تعليقك أضاف للموضوع
دمت بخير
********
مالك
منور يافندم
فعلا عندك حق الوقت فى رمضان ضيق جدا ، وكويس انك عامل موضوع التليفزيون من اربع سنين ، أنا أول سنة أعمله هو السنة دى ، والحمد لله التجربة لحد دلوقتى ناجحة جدا ، ربنا يتمها على خير ، انا بس كل اللى مزعلنى هو برنامج عمرو خالد ، لانى سامع انه برنامج تحفة ، ان شاء الله هحاول اتفرج عليه بعد رمضان .
نورت يامالك .
تحياتى

غير معرف يقول...

حلوجدا يا عبدالرحمن بس يا جماعة رمضان ده فرصة عاملة زي الصياد اللي وجد جوهرةفي سمكة فراح يسئل عليها فالجواهرجي قال ثمن الجوهرة دي مش عند روح للكبير بتاعنا فراح له قال له ثمنها مش عندي فقال له روح للوالي فراحله فسئله فقال له الوالي انا هاخذ الجوهرة منك بس انا مش هاديك فلوس انت هاتدخل القصر بتاعي6 ساعات وهافتحلك كل الابواب فدخل وجد اكل كتير قال اما أكل فلما اكل بطنه تقلت فقال انام استريح شوية فنام لقي ناس بيصحوه يللا قوم ال6 ساعات خلصوا تخيل انت لو مكانه هاتعمل ايه ؟ الموت ارحم الصياد ده عامل زيك انت يا مسلم والوالي عامل زي ربنا والقصر عامل زي رمضان وربنا قال لك خد كل اللي انت عايزه في رمضان من الثواب يا ليت قومي يعلمون